چه طور از کبد خود مراقبت کنیم؟
0

کبد یکی از اعضایی است که نقش بسیار مهمی در پاکسازی بدن از سموم مختلف دارد. بنابراین داشتن کبد سالم برای حفظ سلامتی سایر اعضای بدن مانند سیستم قلبی عروقی، مغز، گوارش و… اهمیت دارد. یکی از مهمترین فاکتورهایی که برای داشتن کبد سالم اهمیت دارد، رژیم غذایی مناسب و استفاده از غذاهایی است که به حفظ و بهبود سلامت آن کمک کند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با ۱۴ ماده غذایی مختلف مفید و مضر برای کبد اشنا کنیم!

بلغور جو دوسر
لازم است بدانید غذاهایی که حاوی مقادیر بالای فیبر هستند، به عملکرد بهتر کبد کمک می¬کنند. این غذا به دلیل ارزش بالایی غذایی که دارد، گزینه مناسبی برای صبحانه و شروع روز است. تحقیقات نشان داده است که این ماده غذایی باعث می شود تا از میزان چربی¬های ذخیره ای بدن کاسته شده و از ایجاد کبد چرب در اثر وزن بالا و تجمع چربی در کبد جلوگیری کند و در نتیجه به حفظ سلامت کبد شما کمک کند.

غذاهای چرب
غذاهای سرخ کردنی مثل سیب زمینی سرخ کرده و همبرگرها، گزینه های بسیار مناسبی برای حفظ سلامتر کبد شما هستند. مصرف غذاهایی با میزان چربی اشباع بالا، باعث می¬¬شود تا کبد شما نتواند به درستی وظیفه پاکسازی خود را انجام دهد. با گذشت زمان، تجمع این چربی¬ها در کبد باعث ایجاد التهاب و در نهایت سیروز و التهاب کبد خواهد شد. بنابراین دفعه¬ی بعدی که برای غذا خوردن به یک رستوران رفتید، حتماً روی سفارش دادن غذای سالم¬تری فکر کنید.

کلم بروکلی
اگر میخواهید کبد شما سلامت خود را حفظ کند، حتماً استفاده از مقادیر زیاد سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که بهتر است مصرف روزانه آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. برخی از مطالعات نشان می¬دهد که این ماده غذایی می¬تواند از ایجاد کبد چرب پیشگیری کند. اگر کلم بروکلی بخارپز شده به نظر شما طعم جالب و مطبوعی ندارد، می¬توانید آن را به همراه سالاد کلم برگ و سس تهیه شده از روغن زیتون و سرکه میل کنید. این غذا همچنین با سیر و سرکه¬ی بالزامیک طعم خوشایندی خواهد داشت!

قهوه
اگر شما نمی¬توانید روز را بدون قهوه سر کنید، شاید خوشحال شوید که قهوه می¬تواند برای کبد شما مفید باشد. مطالعات نشان می¬دهد که نوشیدن ۲ تا ۳ لیوان قهوه در روز می¬تواند از کبد شما در برابر آسیب¬هایی که الکل یا تغذیه نادرست ممکن است برای شما داشته باشد، مراقبت کند. برخی از مطالعات هم نشان داده¬اند که قهوه خطر سرطان کبد را کاهش می¬دهد.

شکر
مواد غذایی شیرین به مرور می¬تواند باعث آسیب به کبد شما شود. یکی از وظایف کبد، تبدیل اضافه مصرف قندها به فرم چربی جهت ذخیره آن¬ها در بدن است. این چربی شروع به رسوب در بافت¬های اطراف کبد می-کند و به مرور باعث ایجاد حالتی شبیه به کبد چرب می¬شود. بنابراین بیشتر مراقب کبدتان باشید و مواد غذایی شیرین را بسیار کم و هر از گاهی استفاده کنید.

چای سبز
این نوشیدنی غنی از مواد آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است. محققان به این نتیجه رسیده¬اند که این ترکیب می¬تواند از بروز برخی از انواع سرطان¬ها، به خصوص سرطان کبد پیشگیری کند. چای سبز تازه دم، نسبت به چای سبزی که مدتی از تهیه آن گذشته باشد و همچنین نوشیدنی های حاوی چای سبز آماده مصرف، میزان کاتچین بیشتری دارد.

آب
مهمترین کمکی که شما می¬توانید به حفظ سلامت کبدتان کنید، حفظ وزن مناسب است. بهتر است در عادت-های روزانه تان به جای نوشیدنی¬های شیرین یا گازدار، آب بنوشید. اگر بدانید که با این کار روزانه چند کالری کمتر خواهید سوزاند، خیلی متعجب خواهید شد.

بادام
مغز ها و هسته های برخی از میوه ها مثل بادام، سرشار از ویتامین E هستند. ماده مغزی که محققان آن را به عنوان یک عامل حفاظتی در مقابل کبد چرب می¬شناسند. بادام برای قلب شما هم مفید است. این بار که هوس یک میان وعده کردید، یک مشت از آن را بردارید و استفاده کنید، یا اینکه به سالادتان اضافه کرده و نوش جان کنید!

نمک
بدن شما به میزان کمی نمک نیاز دارد، اما احتمالا نه به آن میزانی که روزانه مصرف می¬کنید. تحقیقات اولیه نشان می¬دهد که رژیم پر نمک، باعث فیبروز کبدی می¬شود که گام اولیه ایجاد سیروز کبدی است. برخی از چیزهای ساده¬ای وجود دارند که شما می¬توانید با کاهش استفاده از آن¬ها مصرف نمک را کاهش دهید. از غذاهای فرآوری شده و نمک سود شده پرهیز کنید. در عوض تا می¬توانید به جای محصولات کنسروی، فراورده های تازه و طبیعی را جایگزین کنید. تا می¬توانید نمک¬دان را در هنگام غذا خوردن از سفره دور کنید.

اسفناج
سبزیجات برگی سبز، حاوی آنتی¬اکسیدان¬های قوی به نام گلوتاتیون هستند که به کارکرد بهتر کبد کمک می-کنند. اسفناج از جمله سبزیجاتی است که به سرعت آماده می¬شود. این سبزی می¬تواند بخش عمده¬ای از سالادی باشد که برای شام آماده کرده¬اید. این سبزی به همراه روغن زیتون و سیر مزه خوبی پیدا می¬کند. می-توانید روی آن را با کمی پنیر پارمیزان خرد شده تزئین کنید.

بلوبری
این میوه حاوی موادی است که به نام پلی¬فنل شناخته می¬شود و شما را در مقابل کبد چرب حفاظت می¬کنند. اگر این میوه را دوست ندارید یا در دسترستان قرار ندارد، می¬توانید از سایر میوه¬ها با خاصیت مشابه مثل زیتون استفاده کنید.

الکل
مصرف زیاد الکل، می¬تواند باعث آسیب به کبد شما شود که به مرور باعث ایجاد سیروز خواهد شد. حتی مصرف مقادیر کم الکل هم می¬تواند آسیب¬زا باشد. تاجایی که می¬توانید از مصرف الکل و نوشیدنی¬های حاوی الکل خودداری کنید.

ادویجات
اگر میخواهید همزمان هم از قلب و هم از کبد خود مراقبت کنید، کمی مرزن جوش، مریم گلی یا رزماری به روی غذایتان بپاشید. این گیاهان، منبع غنی از پلی¬فنل¬های سالم هستند. به علاوه به شما کمک می¬کنند تا مصرف نمک را در هنگام غذا خوردن کاهش دهید. زردچوبه، پودر کاری و زیره هم گزینه¬های مناسبی هستند که می-توانید امتحان کنید!

غذاهای بسته¬بندی شده آماده
این بار اگر گرسنه شدید و هوس میان وعده کردید، دنبال یک وعده سالم بگردید. مشکل عده¬ای که با بعضی از غذاهای آماده وجود دارد، این است که آن¬ها عمدتاً دارای قند، چربی یا نمک بالا هستند. بهتر است میان وعده-ای سالم با خود به محل کار ببرید. یک سیب یا برخی از سبزیجات پخته می¬توانند میان وعده¬های مناسبی یاشند.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X